Blíží se konec roku 2017, který byl ve znamení mnoha změn. Poslední rozhovor v měsíčníku roku 2017 je věnován panu Melzerovi, jednateli společnosti.
Firemní měsíčník je jednou z novinek v roce 2017. Hlavním úkolem měsíčníku je přiblížit zaměstnancům dění ve firmě. Jak nyní vnímáte měsíčník vy po pár měsících jeho existence?
Jsem rád, že vznikl tento formát, kde je možnost dát prostor pro neformální, ale i důležité informace. Pro mě samotného je zajímavé si přečíst postřehy a příspěvky od kolegů.
A jaké další novinky, které zaměstnanci nemuseli až tak vnímat, proběhli v roce 2017?
Pro mě je těžké říci, co je novinka a co je možná jakási rutina. Určitě za příjemnou a i užitečnou novinku považuji nastartování interního školení defenzivní jízdy, které jsme spustili ve spolupráci s naším sdružením Česmad Bohemia. Důvod, proč to považuji za dobrý krok je, že jsme schopni toto dělat interně a naši řidiči nejsou nuceni trávit další čas někde na formálních školeních, ale absolvují ho během své pracovní doby. Tento trénink proběhne současně s jejich vlastním vozidlem a lze tím efektivněji využít čas. Zvyšuje to také odbornost v očích našich klientů.
Další novinkou, i když je to pouze další etapa výstavby v Obrnicích, tak je rozšíření plochy terminálu a integrace železničních kolejí pro přímou překládku. Nepřehlédnutelnou novinkou je nový čelní překladač od společnosti Hyster, která je zároveň náš nový dodavatel. Tento překladač je určen i pro překládku vertikálně manipulovatelných návěsů. Pevně věřím, že se osvědčí v praxi a bude dobrým parťákem pro kolegy, kteří s ním pracují.
O roce 2017 v ML Group jsme si toho již řekli hodně, ale všechny určitě budou zajímat plány na rok 2018 a jaké změny tento rok přinese?
Každý se snažíme vstoupit do nového roku s nějakým předsevzetím. Pro ML Group je to každoroční plán. Pro příští rok je pro nás důležité dále pracovat na posílení konkurence schopnosti v oblasti silniční dopravy. S tím je spojena další vlna obměny vozového parku a i pro rok 2018 jsme uzavřeli dohodu s Mercedesem. Čeká nás obměna cca 60 vozidel. Současně s tím bude pokračovat obměna návěsu pro kontejnery a plachtové návěsy. Dalším úkolem kolegů, kteří mají na starosti informační technologie, je integrace a zvýšení efektivity zpracování dat a plánování. To s sebou nese úkol dalšího vývojového kroku s našimi partnery. Novinkou je, že od 1. 1. 2018 zahajujeme další spolupráci se společností Linde Gas, kde přebíráme dopravní výkony po společnosti Lechner a tady se určitě patří poděkovat všem, kteří se podílejí na spolupráci s tímto klientem.
Příští rok bude pro dopravu velice důležitý. Nejen pro naší firmu, ale pro dopravu jako takovou. Rok 2018 a 2019 bude rokem, kdy bude Evropská komise projednávat a schvalovat tzv. „dopravní balíček“. Tento soubor nové legislativy nám ukáže, zda silniční doprava a lidé, kteří jí vykonávají budou stále jakousi lovnou zvěří pro populistické sliby politiků nebo se nám podaří být respektovanou skupinou. Tak jako každý z nás má svá novoroční přání, tak tady bych si přál, aby náš obor a naši kolegové byli respektovanou součástí společné Evropy.
Protože ještě není úplný konec roku 2017 a říká se „neříkej hop dokud nepřeskočíš”. V naší branži to platí dvojnásob a nejvíce o tom vědí naši kolegové, kteří sedí každý den za volantem. Teprve až když 31. odbije půlnoc, budeme si moci s jistotu říci, jak dopadl tento rok. Ale přeci jen pár slov, aby to nevypadalo, že jsem pověrčivý. Co lze o roce 2017 zcela jistě říci je to, že na nás kladl značné nároky od prvního dne. Tlak ze strany zákazníků, kteří se potýkají s nedostatkem přepravních kapacit a vysokou mírou rozkolísanosti výroby. Dalším nelehkým úkolem bylo vypořádat se s ukončením pevného kurzu Kč/Eur. Tento dopad je značný a samozřejmě naši zahraniční klienti to berou jako naše riziko a nechtějí se na něm podílet. A aby toho nebylo málo, spustil se v zahraničí jakýsi hon na nás.
Smršť pokut i za bagatelní přestupky dělá vrásky řidičům i dispečerům. Všechny tyto věci a spousta dalších nám tento rok pěkně komplikovalo. Ale přesto jsem spokojen. V rámci ročního plánu jsme sice nedosáhly plánovaného výsledku, ale s ohledem na uvedené okolnosti je výsledek dobrý. Podařilo se nám prodloužit u stálých klientů kontrakty. Určitě je pozitivní spolupráce řidičů a trenérů v oblasti Fleetboardu.
V neposlední řadě je úspěch i to, že jsme letos oslavili 25 let od založení společnosti M+L Logistik a pevně věřím, že společně těch dalších 25 let uběhneme stejně dobře.
Protože nás do konce roku čeká ještě cca 18 dní a cca 750 000 km, tak vám všem přeji bezpečnou cestu a vždy šťastný návrat domů.
Zároveň chci všem poděkovat za spolupráci v letošním roce popřát klidné svátky mnoho zdraví.
Samozřejmě se nesmíme zapomenout zeptat na vtipné historky z roku 2017, jelikož vtipná historka je základní otázkou každého rozhovoru v měsíčníku.
Musím přiznat, že tato historka je už přes rok stará, ale snad pobaví. Někteří z vás vědí, že koníčkem jsou pro mě motorky a protože se mi podařilo zblbnout i mou manželku, tak občas vyrazíme na cestu každý na své motorce. A protože máme u nás ve firmě více příznivců jedné stopy, dohodli jsme se, že vyrazíme společně s Martinou Kopperovou. Plán trasy byl zvolen následovně: Praha-Česká Lípa-Doubice směr Německo a podél hranic, chvilku po české a chvilku po německé straně, až do Aše. V České Skalici průtrž jak hrom, voda všude. Říkám si na začátek dost dobrý, ženský trochu nadávaly, ale zachránil nás rum a dobrá večeře v Doubici. Ráno bude fajn a bylo, pro jistou pršelo celou noc a ráno to pokračovalo, nicméně motorky i holky statečně držely. Plán byl dorazit do Jáchymova a podařilo se již za osychající cesty. Ráno však začala legrace. Moje motorka odmítala nastartovat i po hodině a po provizorní opravě u benzinové pumpy to vypadalo nadějně. První nucená zastávka byla asi po 10 km a stejný problém. Další pokus o provizorní opravu byl úspěšnější, avšak muselo přijít rozhodnutí pokračovat dál nebo zajet domů a opravit pořádně a pak pokračovat. Rozhodnutí bylo kolektivní. Domů a oprava to vše OK, avšak motor postupně pracoval pouze ve vyšších otáčkách a jízda v koloně nebo červená byl konec. Tak jsem holky požádal, aby jely spolu za mnou, sledovaly jestli nestojím někde u krajnice a já že vyrazím svižně domů a tam se sejdeme. Z Chomutova až před tunely na pražském okruhu to celkem šlo, až na to, že jsem jaksi musel omezení rychlosti občas přehlédnout, protože pokud padla rychlost pod 80 tak byl šlus. Drama nastalo v Cholupickém tunelu, jak to všichni dobře známe přes víkendy, je provoz dost často sveden do jednoho tubusu a bohužel se to stalo i tehdy. Co se stalo je asi jasné. Ten den už nebylo deštivo ani chladno, bylo asi 28 stupňů, ke všemu pomalu jedoucí kolona začala asi 100 m po vjezdu do tunelu. Výsledek rychlost z 90 km postupně spíše rychle klesla na trapných 50 km a tím i ochota mojí motorky pokračovat. Poslední blafnutí motoru bylo asi v první třetině tunelu ve kterém byl sobotní provoz a to v obou směrech a já stál směrem do kopce. V tunelu asi 30 stupňů, smradu jak v plynové komoře a já strkal dvousetkilovou motorku. Provoz jak hrom. Po asi 10 min provoz ustal, říkám si super, aspoň se bude líp tlačit a najednou se objeví chlap ve vestě, otvírá spojovací tunel, já děkuji a prchám no druhého tubusu, který je zavřený. Děkuji mu a říkám mu něco o štěstí, ale v půlce slova přijíždí „pomáhat a chránit“ tuším problém, ale to se mýlím, jeden policista mi dokonce pomáhá tlačit motorku což musím přiznat přišlo vhod. Chci mu poděkovat a pochlubit se jaký jsem měl štěstí s tím, že mě otevřeli spojovací tunel, ale uzemní mě, že prý zavřeli celý tunel, kvůli bláznovi co tlačí motorku za provozu. Až doma, kam jsem dorazil dříve než kolegyně jsem se dozvěděl, že jsem tímto kouskem asi způsobil bouračku a holky tam čekali přibližně hodinu. Teď se tomu směju, ale tehdy se o mě pokoušel infarkt. Tak až někdy pojedete tunelem a na okruhu bude omezený provoz, tak jsem si to možná zopáknul.
Začátek nového roku je vždy ve znamení předsevzetí. Máte nějaká ať už osobní či firemní?
Dobrá otázka musím přiznat, že já nejsem ten typ člověka, který si dává nějaká předsevzetí, ale mám jedno už hodně dlouho „užít si ten následující rok jak jen to půjde nejlépe“. A co se týká firemního předsevzetí to je jednoduché „natřít to konkurenci a odvádět dobrou práci pro naše klienty.“