Laická veřejnost, která má svých vlastních starostí dost a z článků o užitkových vozidlech dočítá do konce jen ty o vraždících kamionech, žije v mylném přesvědčení, že nedostatek řidičů je již téměř vyřešen a naftové stojany u pump se budou co nevidět rušit. S vážnou tváří se na mne coby domnělou autoritu přes silniční dopravu mnozí obrací s dotazy, jestli bude dřív podél dálnic trolejové vedení nebo spíš máme vbrzku očekávat rozkopání pravého pruhu a ukládání napájecích kolejnic přímo do betonu. Vůbec je nezaráží, že v naší honbě za pokrokem jsme ještě nestačili vybudovat ani dálniční spojení s dvěma sousedními zeměmi, o vnitrostátní dálniční síti nemluvě. Možná ještě bezútěšnější je představa o celoevropském propojení těchto komunikací budoucnosti. Vždyť Směrnice o evropské službě elektronického mýtného (EETS) měla zjednodušit platbu mýtného pro dopravce v EU nejpozději do 13. října 2014, a na její naplnění čekáme marně dodnes. Koleje si ještě se zbytkem Evropy nestačilo srovnat Španělsko, Portugalsko, Finsko a samozřejmě ani Rusko a bývalé země SSSR. V Británii mají stále volant vpravo a na jednotné elektrické zásuvky už rezignovali všichni. Vsázet na kolejnice nebo nadzemní troleje tedy nemá smysl, každý vynález si určitě přijde na své.
Ještě větší problémy čekají autonomní vozidla. Až se podaří překonat všechny technické obtíže, bude třeba i zcela nová legislativa. Vůbec si nedovedu představit ani fungování dnes tolik skloňovaného platooningu. Vezměte si třeba podobný, ale technicky neporovnatelně jednodušší nápad provozovat po Evropě 25metrové soupravy. Ty jsou běžné ve Skandinávii a dvě takové soupravy umí nahradit tři standardní 18metrové, takže o třetinu teoreticky sníží potřebu řidičů. V Česku i Německu se začínají prosazovat výjimky na určité trasy, ale do jejich přeshraničního pohybu hodili železniční odbory vidle s takovou vehemencí, že se pokrok zastavil. Jaké vášně by v nich probudil skutečný vláček z kamionů, nechci ani domýšlet. A vzhledem k tomu, že křečovité snahy o sjednocení Evropy přinášejí, zdá se, její neodvratitelnou desintegraci, lépe v tomto směru již bylo.
V žádném případě to ale neznamená, že by úsilí o hledání alternativních zdrojů energie pro dopravu a i o její automatizaci mělo ustat. Ekonomicky výhodnou a ekologicky nezávadnou dopravu si přejeme všichni a v některých specifických podmínkách již docela dobře funguje. Dálková mezinárodní doprava však má ze své podstaty k jejímu rozšíření dále. Naopak v oblasti automatizace již dnes využívá takových prvků, jako je sledování jízdních pruhů nebo nouzové brzděni, umožňující zastavení vozidla i bez zásahu řidiče. Technika tak eliminuje nejenom lidské nedostatky, může i výrazně přispět v boji se zlem, které dopravní prostředky skutečně používá jako zbraň, jako útočnou zbraň proti nevinným lidem. Bohužel ani čelit této hrozbě nejsme v České republice bez podobných systémů tak úplně připraveni, vždyť zatímco se nám na jedné straně pan prezident zabarikádoval na Hradě, pod jeho okny v klidu brázdí Karlův most zbloudilý autokar.
Za vtipnou Glosu děkujeme p. Martinovi Felixovi z ČESMAD BOHEMIA