Dobrý den, Vildo, povězte nám o tom, jak dlouho pracujete u M-L Group, jak jste začínal a jak jste se dostal k práci na kalmaru, obří ještěrce?
Do Upline CZ jsem nastupoval před zhruba rokem jako řidič na přeskladňování materiálu z výroby. Jednalo se o granulát, který jsme nakládali do kontejnerů. Tato gigantická ještěrka nás na terminálu překládala a v tu chvíli začal můj zájem o kalmar. Zašel jsem se zeptat vedení a projevil zájem o licenci na řízení tohoto stroje. Pak už to šlo rychle, začal jsem se školit se zkušenějšími kalmaristy, až přišel den D a já složil zkoušky. Po výpovědi předchozího kalmaristy jsem změnil pozici z řidiče na strojníka kalmaru.
Co byste nám mohl říci o této ještěrce?
Jedná se o čelní překladač, který svým hydraulickým ramenem zapadne do zámků kontejneru a dále s ním manipuluje. Váží 70 tun a na to jak je těžký, se pohybuje docela svižně asi 20 km/h. U nás na terminálu se rameno vysouvá do výšky tří kontejnerů a i v této výšce uzvedne plně naložený kontejner. Z dalších detailů mne zaujalo, že v rameni má zabudovanou váhu.
Jak vypadá běžný pracovní den kalmaristy?
Po příchodu do práce zkontroluji technický stav kalmaru a všechny informace zadám do elektronického systému, který mi běží na tabletu. Ten mám neustále u sebe a slouží mi jako hlavní zdroj informací o tom, co je potřeba přemístit resp. přeložit a kam (ve formě úloh je posílají buď supervizoři nebo jsou automaticky vygenerovány systémem). Potom už začíná každodenní kolotoč překládek souprav s kontejnerovým šasi. Také musím umisťovat kontejnery na gravitační věž, protože u nás na terminálu probíhá nakládka cisteren. Když jsou potom kontejnery vyprázdněny, je potřeba je připravit pro vložkaře, aby vyměnili PE vak zabraňující kontaminaci složeného materiálu. Veškeré informace o kontejneru např. umístění, materiálu atd. naleznu v tabletu, kde běží již zmiňovaný elektronický systém.
Jaké předpoklady by kalmarista měl mít pro výkon své práce?
Myslím, že by se neměl bát rozměrů a váhy jak kalmaru, tak manipulovaných předmětů. Je to docela ohromující stroj, jen pneumatiky jsou veliké téměř jako člověk. Kdo ho vidí poprvé, drží si uctivý odstup (s čímž souhlasí i přítomný SV a dodává, že to tak zpočátku měl také). Také řvoucí motor o výkonu cca 460 kW na jistotě nepřidá. Je dobré být pečlivý, opatrný a mít odhad na vzdálenost. Nicméně já už mám bohaté zkušenosti s těžkou technikou, ovládal jsem nejen tahač s návěsem, ale také různé nakladače, bagry apod. Přechod na kalmar tak nebyl výraznou změnou.
Je něco na co musí kalmarista dávat pozor?
Samozřejmě si musím celou dobu dávat pozor, abych nenaboural do žádného z kontejnerů, přistavených tahačů, lidí pohybujících se po ploše a další techniky. Do toho samozřejmě kontroluji sílu větru a jeho poryvů. Pokud se mi zdají příliš silné, vezmu si anemometr (měřák síly větru) a ověřuji, jestli nepřekračují stanovené limity. Pokud by byl vítr příliš silný, mohlo by se stát, že se mi kalmar převrátí dopředu nebo se při nakládce netrefím do zámků na gravitační věži. A to si ani nechci představovat, co by se mohlo stát. Je také třeba závětrovat a dávat pozor na to, kam kontejnery stavím a aby seděly přesně na sobě. Mohlo by totiž dojít k tomu, že nebudou stabilní a sesunou se. V zimě si dávám pozor na kluzké plochy. Těžký kalmar totiž sníh utlačí do ledu a potom je náročnější stroj uřídit.
Co nějaké novinky, bude se kalmar modernizovat nebo měnit?
Plocha celého terminálu se rozšiřuje, bude se stavět druhá gravitační věž, a s tím přijde navýšení objemu práce. Podle zákulisních informací bychom měli dostat úplně nový, modernější a výkonnější stroj značky Hyster. Už jsem zvědavý, jak se s ním bude pracovat.
Děkujeme za rozhovor a přejeme hezký den.